مبارزه برای گلوَنی، مبارزه برای حیثیت و هویت لُرستان است / جوک های موهن را از گوشی ها پاک کنیم

مبارزه برای گلوَنی، مبارزه برای حیثیت و هویت لُرستان است / جوک های موهن را از گوشی ها پاک کنیم

اصغر نریمانی مینجایی

آن چه مهم است بازتاب رسانه ای حادثه است، ما در عصر رسانه زندگی می کنیم و اگر در بازتاب رسانه ای این رخداد کاستی صورت گیرد گویا هرگز قدم مثبتی برداشته نشده است، بنابراین روز 26 اردیبهشت رسانه ها باید فعال ترین ها باشند.

نشریه فرهنگی و اجتماعی لور، اصغر نریمانی مینجایی: برای ملتی که علی رغم تمام سربلندی های تاریخی اش، روزانه از زمین و زمان سیلی تحقیر و تمسخر و محرومیت می خورد چه خبری بهتر از این هست که بشنود جمعی از فرزندانش اراده کرده اند بر این همه بی عدالتی و بی انصافی خروج کنند.

آری دچار شعف می شویم از این که می بینیم بناست بخشی از هویت، حیثیت و احساسات مان در پرتو روز گلوَنی مورد عزت و احترام واقع شود، آن هم در حرکت هایی خودجوش از سوی دختران لرستانی، همان گروهی که همگان بیشتر توقع لرگریزی از آن ها داشته اند اینک پیشتازان خودآگاهی قومی مان شده اند.

برای این گروه از شیرزنان و شیرمردانی که در پی اشاعه این ایده هستند آرزوی موفقیت دارم، بر همگان است ایشان را در این کار بزرگ تنها نگذاریم و اگر نمی توانیم کمک بیشتری بکنیم لااقل از نظر فکری و طرح و ایده ایشان را یاری کنیم.

بنده نیز چند پیشنهاد دارم که ارائه می دهم و امیدوارم مورد نقد و جرح قرار گیرد و خود فتح بابی باشد برای ارائه پیشنهادهای دیگر:

در نظر داشته باشیم آن چه مهم است بازتاب رسانه ای حادثه است، ما در عصر رسانه زندگی می کنیم و اگر در بازتاب رسانه ای این رخداد کاستی صورت گیرد گویا هرگز قدم مثبتی برداشته نشده است، بنابراین روز 26 اردیبهشت رسانه ها باید فعال ترین ها باشند.

رسانه ها به طور پراکنده به این روز پرداخته اند اما لازم است تمرکز و هماهنگی مردمی نیز در این فعالیت ها به چشم بخورد. یک وبلاگ به نام «روز گلونی» دیده ام که خیلی خوب است و می تواند در صورت تکمیل شدن منبع خوبی برای اطلاع رسانی متمرکز باشد، اما جا دارد وب سایتی برای این روز راه اندازی شود.

نباید فقط  بر اینترنت متمرکز بود، قطعا مطبوعات محلی و صدا و سیمای محلی نیز توجه کافی به این حرکت خودجوش نمی کنند، زیرا متاسفانه رسانه های دولتی (مخصوصا صدا و سیما) چندان به استقبال چنین حرکات خودجوش مردمی نمی روند، البته امیدواریم شبکه افلاک این سنت شوم را در مورد این روز زیر پا بگذارد.

از پیامک ها، به عنوان خصوصی ترین و مردمی ترین ابزارهای رسانه ای غافل نشویم و ارسال پیامک های دعوت برای مشارکت در این روز را از یکی دو روز مانده به 26 اردیبهشت شروع کنیم.

مبارزه برای گلونی را به مبارزه علیه جوک ها پیوند بزنیم

بسیار خوب است که در حاشیه این فعالیت مردمی که تبدیل به نماد و سمبل خودباوری دختران لر خواهد شد، یادآوری کنیم که جوک ها و پیامک های موهن به لر، مخصوصا در گوشی های برخی اقشار ناآگاه از خود مردم لر، لکه های ننگ و توهین های نامنصفانه علیه مردم ما هستند، زنان لر در روزی که به حرمت هویت و تاریخ خود روسری لری بر سر می کنند جوک های لری را نیز از گوشی های خود پاک می کنند!

منبع:پایگاه تحلیلی لور

دربارهٔ lorestanblog

لرستان زیباست
این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه